Hvordan vegglamper og andre lamper lyser i mørket

Jo mørkere årstiden blir, jo mer strålende lyser vinduene opp i byens mange hjem. Jo mørkere det er inne, jo flere lamper lar vi lyse opp der inne. Og utenfra, i det kalde mørke, virker de tusen hjem mer innbydende enn noen gang før fordi de lyser så varmt. Spesielt i tiden før jul, mens vi går å venter på høytiden, er vi ekstra flinke til å tenne mange lamper. Lys hører julen til.

Jeg elsker å betrakte bylandskapet i mørket når det fylles av firkantede rom av lys. Hvert vindu lyser opp i hver sin farge – i nyansene fra rødt til hult til hvitt til blått – som vitner om hva slags vegglamper, taklamper, stålamper og hva det nå ellers kan være av typer lamper. Som med alt annet har vi mennesker våre egne preferanser og vår egen stil også når det kommer til lamper. Noen foretrekker taklamper, andre vegglamper, noen fortrekker en spesiell stil, mens andre i virkeligheten ikke bryr seg så lenge de har lamper i hus som lyser når de skal. Når jeg går kveldsturer i mørket og kikker inn i folks private hjem, gjennom vinduene som kaster sitt lys ut i verden utenfor, tenker jeg ofte på dette. Og det har slått meg flere ganger hvordan de hjemmene hvor jeg kan få øye på flere forskjellige typer lamper, og deriblant vegglamper, er de hjemmene som jeg selv synes ser mest hyggelige og innbydende ut. Det er selvfølgelig på grunn av min egne personlige preferanser, fordi jeg selv foretrekker å la lyset komme fra flere lamper og dermed bli spredt i rommet, fremfor at alt kommer fra ett sted. Dessuten har jeg er forkjærlighet til vegglamper, nettopp fordi de klarer den oppgaven på en fantastisk måte.

I mine øyne er det ingen andre lamper som gir en like hyggelig stemning som små vegglamper. Det er for mange kanskje en litt gammeldags idé, fordi vi i dag sjelden har vegglamper andre steder enn over sengen som leselamper. I mine øyne er vegglamper likevel noe av det mest fantastiske som finnes i den store verdenen av lamper. I tillegg til at lyset og stemningen i et rom blir helt annerledes og veldig spesielt når lyset blir spredt ut på flere lamper fremfor å ha én stor lampe i midten av rommet, er vegglamper i mine øyne utrolig dekorative.

Et av aspektene ved vegglamper som være et argument for at de ikke er like praktiske som andre lamper, kan for noen være at de er små og gir et lys som er meget konsentrert omkring bare ett lite område. Det er samtidig, i mine øyne, det som gjør vegglamper så vakre. Man kan selvfølgelig velge vegglamper som kan vris og bøyes på slik at de kan peke i flere forskjellige retninger og dermed forstørre bruksområdet. På den måten kan vegglamper lettere kompensere for andre lamper som gir mer spredt lys. jeg foretrekker likevel vegglamper som ikke kan beveges på, nettopp fordi de som regel er mer dekorative når de mister dette praktiske aspektet. Noe av kunsten, og hva som i mine øyne er noe av det mest spennende, med å plassere vegglamper i motsetning til andre lamper, er nemlig å finne de perfekte stedene hvor de kan henge. Noen steder er mer opplagte enn andre, som over sofaen hvor man gjerne vil ha leselys. Andre steder må man kanskje prøve seg frem litt for å finne ut hvor mange lamper som gir den perfekte mengden lys.

Vegglamper er i mange tilfeller så dekorative bare i seg selv at de vil pynte opp rommet bare ved å henge der, selv når lyset ikke er tent. En rekke av pene, forsiktig utvalgte vegglamper på en vegg kan, i hvert fall i mine øyne, være likeså dekorativt som et maleri eller annen kunst og i uten tvil mer gjøre mer ut av seg enn andre lamper som bare er tilstede for å utføre en praktisk oppgave ved å gi lys til rommet. I tillegg kommer lyseffekten; vegglamper gir helt klart rommet et mer spesielt preg sett i forhold til andre lamper. Rekken av vegglamper plassert rundt omkring i rommet gir et lys som som for meg virker så fristende varmt og innbydende utenfra.

Legg igjen en kommentar

